Det er forstået

Stress

Stress er ikke en sygdom – det er kroppens svar på en belastning, der kan være både fysisk og psykisk. Det er en naturlig måde at reagere på belastninger, som gør os i stand til at overleve. Men ved længerevarende stress kan opstå en sygdomstilstand med ubehagelige symptomer, og der er risiko for at det kan udvikle sig til en egentlig depression.

Fysisk ses symptomer som hjertebanken, anspændthed, hovedpine, svedeture, søvnløshed og nedsat appetit og psykisk ses koncentrationsvanskeligheder, hukommelsesproblemer, irritabilitet, aggressivitet, nedsat præstationsevne. Stress kan udløse hang til stimulanser som f.eks. alkohol.

I behandlingen undersøges årsagerne til de belastninger, der fører til stress med negative følger.

Samtalen kan bringe indsigt i egen måde at fungere på, tydelighed om egne ressourcer og grænser. Der kan være tale om korterevarende behandling med en kognitivt og adfærdsmæssigt terapi, men der kan også være tale om et lidt længerevarende forløb, hvor der bearbejdes mere fastlåste og uhensigtsmæssige mønstre som f.eks. oplevelsen af at skulle yde den perfekte fremtræden for at opnå følelsen af at være ’god nok’.

Links:

Kontakt mig